За 10 місяців до Управління надійшло 373 письмових звернень від громадян області

Впродовж 10 місяців 2019 року в Управління Держпраці у Волинській області надійшло 373 письмових звернень від громадян, з яких 350 заяв, клопотань та 23 скарги, в тому числі, 13 електронних звернень. Звернення подавалися особисто громадянами – 113 (або 30%) та через:

— державну установу «Урядовий контактний центр» — 122 (або 33 %),

— органи прокуратури – 21(або 6 %),

— Держпраці України  — 21 (або 6 %),

— Волинську облдержадміністрацію  — 19 (або 5 %),

— інші органи, установи, організації – 77 (або 20 %).

Найбільш актуальними питаннями, які порушували громадяни у своїх зверненнях, є:

– питання категорії «Праця і заробітна плата» 341 звернень або 91% щодо невиплати заробітної плати; індексації заробітної плати; розрахункових коштів при звільненні; щодо не оформлення трудових відносин (легалізація заробітної плати), невиплати середньомісячної заробітної плати мобілізованим та призваним на строкову військову службу; невиплати вихідної допомоги при звільненні працівників, у зв’язку з призовом на військову службу; звільнення та поновлення на роботі; щодо не нарахування та невиплати грошових коштів за листами непрацездатності; правильності оформлення трудових книжок та ін.;

– питання категорії «Охорона праці та промислова безпека», «Соціальна політика. Соціальне забезпечення» та інше 32 звернень або 9% –з питань додержання законодавства з охорони праці, промислової безпеки, соціального забезпечення та інше.

Усі звернення, що надійшли до Управління, ретельно та уважно розглянуто, заявникам надані вичерпні, арг’ументовані відповіді. Питання, які остаточно не вирішені, залишаються на постійному контролі керівництва Управління. Протягом 10 місяців 2019 року розглянуто 184 звернення у строк до 15 календарних днів.

Відповідно до «Класифікатора звернень громадян»,  затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24.09.2008 р. № 858, з розглянутих звернень:

— вирішено позитивно: 167,

— відмовлено у задоволені: 0,

— дано роз’яснення: 144,

— звернень повернутих авторові відповідно до статей 5 і 7 Закону України «Про звернення громадян»: 1,

— звернень, направлених за належністю відповідно до статті 7 Закону України «Про звернення громадян»: 21,

— звернень, що не підлягають розгляду відповідно до статей 8 і 17 Закону України «Про звернення громадян»: 18.

— 22 звернення перебувають на розгляді.

Всі звернення розглянуті згідно чинного законодавства України. Відповідно до статті 8 Закону України «Про звернення громадян» 18 звернень не підлягали розгляду (анонімні, надійшли з Урядової «гарячої лінії»).

У зв’язку зі скасуванням 14 травня 2019 року Шостим апеляційним адміністративним судом м.Києва Порядку здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2017 р. № 295, Управлінням заходи державного контролю за додержанням законодавства про працю здійснювалися в межах, визначених Конвенцією Міжнародної організації праці N81 1947 року про інспекцію праці у промисловості й торгівлі та Конвенцією Міжнародної організації праці N129 1969 року про інспекцію праці в сільському господарстві. Проте перелічені міжнародні нормативно-правові акти надають повноваження для проведення інспекційних відвідувань виключно на підприємствах промисловості, торгівлі та в сільському господарстві.

Таким чином, вищезазначені зміни в чинному законодавстві про працю України вплинули на зменшення кількості звернень в другому кварталі та протягом липня-серпня 2019 року.

21  серпня 2019 року прийнято постанову КМУ «Деякі питання здійснення державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю». Нею затверджено:

  • Порядок здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю;
  • Порядок здійснення державного нагляду за додержанням законодавства про працю.

З 30 серпня 2019 року знову розпочалися перевірки Держпраці, а у вересні-жовтні знову значно зросла кількість звернень.

Варто зауважити, що Держпраці при розробленні порядків врахувала застереження об’єктів контролю щодо незастосування заходів до притягнення об’єкта відвідування та його посадових осіб до відповідальності у разі виконання вимог припису. А саме: усунення виявлених під час інспекційного відвідування або невиїзного інспектування порушень, у т.ч. за несвоєчасну та не у повному обсязі виплату заробітної плати, недодержання мінімальних гарантій в оплаті праці (що визначалось Постановою №295), окрім виявленого порушення за використання праці неоформлених працівників, оскільки застосування фінансових санкцій у таких випадках призводило до накладення штрафів у розмірі значно більшому, ніж сума, яка потрібна на усунення такого порушення. Тобто,  інспектори з праці не будуть притягати до відповідальності роботодавців у разі виконання вимог припису, про що інформуються завники.

Протягом 10 місяців 2019 року до Управління надійшло 16 інформаційних запитів, які розглянуто та надано відповідну інформацію в порядку, визначеному Законом України «Про доступ до публічної інформації».

Таким чином, Управління створює всі необхідні умови для реалізації громадянами своїх прав на звернення та продовжує працювати над виконанням Указу Президента України від 07.02.2008 №109/2008 «Про першочергові заходи щодо забезпечення реалізації та гарантування конституційного права на звернення до органів державної влади та органів місцевого самоврядування», а також, Закону України від 02.10.1996 № 393 «Про звернення громадян».