Причини росту травматизму внаслідок ДТП, шляхи та методи їх усунення

Начальник відділу нагляду в АПК та СКС Управління Держпраці у Волинській області Вячеслав Савенко надає роз’яснення чинного законодавства та окреслює проблеми, які виникають щодо даного питання.

За статистикою, серед подій, що призвели до нещасних випадків на виробництві зі смертельним наслідком, переважають дорожньо-транспортні пригоди. Окрім того, дорожньо-транспортний травматизм залишається головною причиною смертності й госпіталізації серед осіб працездатного віку.  При цьому фіксується збільшення споживання населенням алкоголю, ліків, наркотичних та токсичних речо­вин тощо. Особливо тривожною ознакою є молодий вік травмованих та загиблих у ДТП.

На сьогодні саме високий рівень травмування на виробництвах України працівників у молодому віці зумовлює необхідність визначення основних причин та супутних факторів, які посилюють або знижують ризик травматизму, з метою розробки підходів для попередження дорожньо-транспортного травматизму. Високий рівень тяжкого та смертельного травматизму внаслідок ДТП фіксується в таких галузях економічної діяльності, як: соціально-культурна сфера, сільське господарство та  автомобільний транспорт. Наприклад, соціально-культурна сфера має специфічний склад елементів. Вона включає галузі охорони здоров’я, освіти, культури, побутового обслуговування, туризму тощо, тобто ті сфери, які пов’язані зі значним переміщенням працівників при виконанні ними трудових обов’язків.

Серед основних причин нещасних випадків, що сталися внаслідок ДТП, є порушення правил дорожнього руху. Також високий рівень займають організаційні причини, а саме: порушення трудової й виробничої дисципліни.

Насамперед, до виникнення нещасних випадків із тяжким та смертельним наслідком через ДТП призводять дії або бездіяльність самих потерпілих. Тому розробка заходів із попередження ДТП повинна відбуватися за участю молоді, що дозволить істотно знизити смертність та травматизм серед осіб працездатного віку.

Найчастіше в дорожньо-транспортних пригодах на виробництві травмуються або гинуть водії. Однак серед потерпілих є і працівники інших професій – це в основному керівники вищого рівня (директори, голови правління, керівники підрозділів, технічні директори, заступники директора і бухгалтери). З вини водіїв стається найбільша кількість дорожньо-транспортних пригод на виробництві з таких причин як порушення правил дорожнього руху, переміщення на несправних транспортних засобах і перебування водіїв у стані алкогольного сп’яніння. Враховуючи визначені першопричини ДТП, більше уваги необхідно приділяти людському чиннику.

Суб’єктам господарювання галузей АПК та СКС необхідно вжити заходів для створення безпечних і здорових умов праці працівників, забезпечити належний контроль за технічним станом автомобілів, проведення  передрейсових медичних оглядів водіїв, допущення до керування транспортними засобами тільки тих працівників, які пройшли відповідне навчання та отримали відповідну кваліфікацію на право керування транспортними засобами. Для цього, під час виконання трудових обов’язків, всім працюючим необхідно змінити ставлення до особистої безпеки та безпеки оточуючих їх людей.

В цілому ж всі заходи профілактики, що унеможливлюють нещасні випадки є важливими і потрібними. Це і культура безпеки праці та дорожнього руху, яку потрібно виховувати з дитинства, і соціальна реклама, і ефективне навчання, і перевірка знань, і проведення інструктажів та медичного обстеження, і створення безпечних умов праці, і застосування транспортних засобів у належному технічному стані, що дасть можливість мінімізувати ризики виникнення нещасних випадків на виробництві та знизити виробничий травматизм, у тому числі зі смертельними наслідками.