Рік роботи на результат

Рік тому у липні 2016 року на посаду начальника Управління Держпраці у Волинській області призначено Ростислава Стаська, перед яким було поставлено чіткі завдання. Новий керівник очолив контролюючий орган, коли травматизм на підприємствах регіону досяг критичної точки – 10 осіб загинуло на виробництві, заборгованість із заробітної плати працівникам сягала більше 12 млн. грн. Увага громадськості регіону була прикута до роботи і нового керівника, і очолюваного ним колективу.

Протягом року кількість завдань збільшувалася. Чи змінилася ситуація в регіоні? Чи є результати роботи? Про це та інше поговоримо із начальником Волинського Управління Держпраці Ростиславом Стаськом.

Ростиславе Богдановичу, для початку розкажіть про ваші враження від Волинської землі, від нового для Вас регіону. Чи приносить Вам робота задоволення?

На моє переконання, якщо робота не приносить задоволення, таку роботу варто залишити. Не можна присвячувати більшу частину свого часу справі, яка тобі не до вподоби. Робота для мене цікава. Звісно, виникають різні ситуації, але нехай історія про це промовчить. Жартую.

Робота в Управлінні Держпраці водночас і складна, і нова, і пізнавальна. Доводиться багато спілкуватися з людьми, тому постійно необхідно бути, як кажуть, у формі. Взагалі не лише робота, а сфера діяльності нова, тому доводиться багато працювати над собою, вивчати нові напрямки, вдосконалювати свої знання. Проте це не проблема. Взагалі вважаю, що людина у своєму розвитку не стоїть на місці, вона або ж розвивається, або ж деградує.

А Волинський край мене зачарував, не дивлячись на те, що я з мальовничого Прикарпаття, проте Волинь уже полюбив.

Процес реорганізації територіальних органів системи Держпраці завершено. Що можна сказати про Волинське Управління?

На сьогоднішній день штатна чисельність працівників Управління становить 98 осіб, з них 87 – державні службовці. Проте не всі штатні одиниці заповнені, оскільки у деякі відділи потрібні вузьконаправлені спеціалісти. Тому зараз в Управлінні працює 81 осіб, з яких 71 – держслужбовці.

Взагалі до складу Управління входить 7 відділів, 6 секторів та 2 головних спеціалісти, які напряму підпорядковуються начальнику.

Загалом, реорганізація системи Держпраці завершена, станом на сьогодні та на майбутнє – ефективне та професійне виконання завдань, покладених на нас державною.

Чи змінено за рік штат працівників, можливо, працює взагалі нова команда?

Я не підтримую загальну думку відносно того, що якщо у певній організації призначено нового керівника, відповідно повинен змінитися колектив.

Простіше знайти спільну мову та компроміс із «старими» працівниками, які володіють знаннями як практичними, так і теоретичними. У Волинському Управлінні працює багато спеціалістів, які мають великий досвід роботи та високу кваліфікацію, у декого стаж роботи сягає більше 20 років.

Завдання, які поставлено перед Державною службою України з питань праці та її територіальними органами, вимагають тісного діалогу з соціальними партнерами. Чи є напрацювання в цьому напрямку?

Звісно є, адже самотужки досягти бажаного результату неможливо. Співпраця з соціальними партнерами дає можливість налагодити тісні контакти, напрацювати спільні методи роботи задля ефективного виконання покладених на нас завдань.

Фактично за рік Управління Держпраці у Волинській області уклало угоди про співпрацю з Волинський обласним військовим комісаріатом, управлінням Укртрансбезпеки, Федерацією профспілок області, обласним відділенням  Фонду соціального захисту інвалідів. Підписано план спільних дій з територіальним відділенням Асоціації платників податків та меморандум між Управлінням Держпраці, обласним центром зайнятості та Волинським обласним об’єднанням організацій роботодавців.

Підписанню кожної угоди передували переговори та конкретне визначення зобов’язань кожної сторони. Кожен підписаний документ має чітко визначену мету.

Приміром, угода з військовим комісаріатом має за мету згідно законодавства відстоювати трудові права громадян, які захищають цілісність та суверенітет держави. Взагалі, вперше в Україні напрямки співпраці між органами Держпраці та комісаріатом було визначено та обумовлено на офіційному рівні і започатковано це саме на Волині.

З військовим комісаріатом ми здійснюємо обмін інформацією про стан додержання законодавства про працю в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг, інших видів матеріального забезпечення військовослужбовцям та учасникам бойових дій. Активізовано проведення спільної роз’яснювальної роботи, надання роботодавцям та працівникам взаємоузгоджених консультацій.

В свою чергу, угода з управлінням Укртрансбезпеки має за мету профілактику дорожньо-транспортних пригод суб’єктів господарювання Волині, які відповідно до законодавства використовують найману працю. Угода з Фондом соціального захисту інвалідів передбачає співробітництво та організацію взаємовідносин у сфері здійснення державного нагляду та контролю за додержанням вимог чинного законодавства щодо працевлаштування інвалідів.

Також налагоджено співпрацю з вищими навчальними закладами. З нагоди Дня охорони праці я взяв участь у роботі організаційного комітету ІІ етапу Всеукраїнської студентської олімпіади з дисципліни “Основи охорони праці”.
25-26 квітня 2017 року тридцять дев’ять вищих навчальних закладів майже з усіх регіонів України делегували своїх кращих студентів для участі у ІІ етапі Всеукраїнської студентської олімпіади. Вперше олімпіаду такого високого рівня Міністерством освіти і науки України доручено провести на базі Луцького національного технічного університету.

Під час підготовки та проведення засідання колегії Державної служби України з питань праці, яке відбулося 23 червня на Волині, налагоджено тісну співпрацю з Східноєвропейським національним університетом ім. Лесі Українки.

Чи звертаються громадяни області до Управління? Які питання найактуальніші?

Роботу зі зверненнями громадян можна проаналізувати у порівнянні з минулим роком. Впродовж 2016 року до Управління надійшло 337 письмових звернень, а впродовж І півріччя 2017 року — 320.

Загалом найбільш актуальними питаннями, які порушують громадяни у своїх зверненнях є питання категорії «праця і заробітна плата» — 98 % від загальної кількості.

Громадяни області звертаються з проблемами невиплати та індексації заробітної плати, розрахункових коштів при звільненні, щодо неоформлення трудових відносин, невиплати середньомісячної заробітної плати мобілізованим та призваним на строкову військову службу, ненарахування та невиплата грошових коштів за листами непрацездатності, звільнення та поновлення на роботі, інші.

Також надійшло 6 звернень громадян, які стосувалися проведення розслідування нещасних випадків.

Усі звернення, які надійшли були розглянуті, а заявникам надано вичерпні відповіді. Питання, які остаточно не вирішені, перебувають на постійному контролі керівництва.

Що можна сказати відносно виробничого травматизму на підприємствах області?

Протягом І півріччя 2017 року на підприємствах Волинської області смертельно травмовано 4 працівника, в той час як за аналогічний період минулого року трапилося 8 нещасних випадків зі смертельним наслідком, які пов’язані з виробництвом.

Основними причинами настання нещасних випадків є організаційні, а також психофізіологічні та технічні. Травми несумісні з життям працівники отримали через невиконання вимог інструкцій з охорони праці, незастосування засобів індивідуального захисту, порушення технологічного процесу, невиконання посадових обов’язків, незадовільний стан виробничого середовища, а також особисту необережність потерпілих.

У порівнянні з минулим роком, коли Волинь посідала одне з перших місць в Україні за динамікою росту травматизму, на сьогоднішній день відмічається зменшення кількості нещасних випадків пов’язаних з виробництвом.

На колегіях Управління ми заслуховуємо керівників підприємств, установ та організацій, на яких проведено перевірки, або ж які допустили настання нещасного випадку. Мета цих кроків полягає у виявленні ризиків та недопущенні травмування працівників у майбутньому, як на цьому підприємстві, так і на інших.

Звичайно, рівень травматизму зменшено, проте загиблі працівники є, отож робота у цьому напрямку не зупиняється.

Заборгованість із заробітної плати на сьогоднішній день є одним із ключових завдань, поставлених перед Держпраці. Яких результатів вдалося досягнути із погашення заборгованості?

Контроль за вчасною виплатою заробітної плати на сьогоднішній день є одним із пріоритетних напрямів роботи органів Держпраці. За 5 місяців 2017 року спостерігається тенденція до зниження рівня заборгованості із заробітної плати у порівнянні з аналогічним періодом минулого року. Станом на середину червня заборгованість на підприємствах Волині сягає близько 4,5 млн.грн. Щомісяця цифри коливаються, чесно кажучи, іноді сягають критичної точки.

У минулому році найбільшими боржниками на Волині були підприємства вугільної галузі. На сьогоднішній день велике занепокоєння викликає ситуація, яка склалася на ПАТ «Електротермометрія», де працівникам не виплачено більше півтора млн. грн. зароблених коштів. З керівництвом вугільних підприємств ведеться постійна консультативна робота і варто відмітити, що вони йдуть на контакт заради вирішення ситуації, що склалася.

Ще одна проблема — із 17 підприємств-боржників 16 належать до державної та комунальної форми власності і відповідальність за своєчасну виплату заробітної плати лежить безпосередньо на керівниках підприємств і на керівниках територіальних громад. Проблематична ситуація склалася у житлово-експлуатаційних організаціях міст обласного значення. Не дивлячись на те, що левову частку боржників складають державні та комунальні підприємства, особи, які допустили порушення, повинні нести адміністративну відповідальність, особливо якщо заробітна плата не виплачується працівникам більше 3 місяців.

29 червня цього відбулося засідання колегії Волинської обласної державної адміністрації, на якому було обговорено ситуацію зі станом заборгованості із заробітної плати на підприємствах регіону.

Під час колегії я звернувся до керівництва облдержадміністрації та територіальних громад відносно активізації зусиль на виправлення ситуації. Адже шляхом проведення превентивної роботи посадові особи Управління надають консультативну та роз’яснювальну допомогу підприємствам-боржникам, проте бажаного результату ще не вдалося досягнути.

Чи проводяться перевірки підприємств-боржників?

Впродовж 2016 року інспекторським складом управління проведено 22 перевірки суб’єктів господарювання, які мають заборгованість із виплати заробітної плати. Під час перевірок виявлено більше 18 млн.грн. боргу, проте до кінця року всі порушення було усунуто та погашено заборгованість перед працівниками.

У І кварталі цього року перевірено два таких підприємства, одне з яких є підприємство-банкрут ДП «Комбінат хлібопродуктів №2». За результатами перевірок державні інспектори виявили більше 9 млн.грн. Майже 7 мільйонів погашено, а це значить, що 916 працівників отримали заробітну плату.

Питання зниження рівня заборгованості з виплати заробітної плати є пріоритетним напрямом роботи Держпраці та перебуває на контролі, як в голови служби, так і в голови Волинської облдержадміністрації. Адже це гостра соціальна проблема, яка впливає на життєвий рівень населення. Я переконаний, що ми живемо не в той час, коли громадяни можуть місяцями чекати заробітну плату.

Легалізація праці та виявлення неоформлених трудових відносин – також завдання, які стоять перед органами Держпраці. Чи виникають труднощі при здійсненні державного контролю у цьому напрямку?

Звісно, виникають. Волинь не виключення. Ключове питання, яке стосується неоформлених трудових відносин, ховається в свідомості роботодавця і працівника. І, варто відмітити, у кожного свої інтереси.

Проблема легалізації праці є не лише соціальною, а й економічною проблемою нашої країни. Негативний вплив «тіньової» зайнятості та заробітної плати залишається болючим питанням для нашої країни та громадян. Багато хто з найманих працівників надає перевагу праці без оформлення трудових відносин, тим самим стають заручниками ситуації – позбавляють себе соціальних виплат та гарантій.

У майбутньому можуть виникнути проблеми з пенсійними виплатами, з оплатою лікарняного листа. Також відсутній будь-який захист у випадках настання нещасного випадку під час виконання трудових обов’язків.

Кожен роботодавець повинен усвідомити, що легалізація зайнятості населення дозволить зняти соціальну напругу, а громадянам отримати реальну соціальну підтримку. Адже у випадках ігнорування вимог законодавства про працю з цього питання, контролюючі органи змушені застосовувати всі заходи впливу за порушення законодавства у межах своєї компетенції. Інформацією про розміри штрафних санкцій володіють всі.

Знову ж таки, працівник повинен усвідомити всі «за» та «проти» і вимагати від роботодавця належного оформлення трудових відносин. У разі відмови кожен громадянин має право звернутися до компетентних державних органів за захистом своїх конституційних праці.

І саме з розумінням важливості цього питання виникають проблеми.

Цього року у першому півріччі за результатами проведених перевірок виявлено 8 роботодавців, які використовували найману працю без належного оформлення трудових відносин. В загальному 17 осіб, які працювали без укладення трудового договору та виконували роботи на підставі цивільних договорів, що мають ознаки трудового. 10 з них було допущено до роботи без попереднього повідомлення фіскальної служби.

Перевірки, звичайно, дають свої результати, але чи можна ще якимось чином вплинути на свідомість і роботодавця, і працівника?

Є таке поняття, як робота на випередження. Начальник Управління, заступники та керівники структурних підрозділів, налагоджуючи прямий контакт з керівниками підприємств, проводять роз’яснювальну та превентивну роботу.

Шляхом проведення семінарів, нарад та круглих столів надаються консультації з питань чинного законодавства. У 2016 році посадовими особами Управління проведено 479 заходів, спрямованих на попередження вчинення порушень суб’єктами господарювання у сфері трудового законодавства, охорони праці та промислової безпеки та 75 консультацій та семінарів з питань гігієни праці. А у І кварталі цього проведено уже більше 400 превентивних заходів. Тематика заходів різностороння: додержання законодавства про працю, про охорону праці, питання експертизи умов праці та гігієни праці.

Загалом, переважна більшість превентивних заходів проведено спільно з соціальними партнерами Управління.

Якщо говорити про результативність проведених превентивних заходів, наведу приклад. Питання дотримання мінімальних гарантій в оплаті праці було розглянуто на засіданнях міжвідомчих робочих груп на рівні районів та міст обласного значення. До складу робочих груп входять посадові особи Управління. З початку року відбулось 87 засідань, на яких заслухано майже 600 роботодавців, які не дотримуються норм законодавства в частині мінімальної заробітної плати. Внаслідок вжитих заходів 486 суб’єктів господарювання виправили ситуацію та забезпечили дотримання мінімальних гарантій.

Як показує практика, іноді інформаційно-роз’яснювальна робота дає більші результати, аніж каральні методи.

Ростиславе Богдановичу, щоб Ви хотіли сказати читачам на завершення розмови?

Моя позиція однозначна, це стосується і відношення до роботодавців, і до працівників. Діяти необхідно в рамках закону, чи це стосується законодавства про працю чи питань промислової безпеки та охорони праці. Період розкачування завершено і не дивлячись на те, що ми досягли певних результатів у роботі, попереду чекають нові завдання.

Матеріал надруковано у журналі «Технополіс» (серпень 2017 р.)